Vanliga frågor

Jag lyckas inte genomföra min beställning i kassan, varför?
Kontrollera först och främst att du har fyllt i alla uppgifter korrekt och att du har klickat i rutan för att godkänna köpvillkoren.

Andra orsaker till att en beställning inte går att genomföra kan vara följande;

  • Att Javascript inte är aktiverat i din webbläsare.
  • Kända kompabilitetsproblem i webbläsaren Internet Explorer gör att Javascript-modulen ibland inte fungerar som den skall, vilket i sin tur påverkar slutfunktionen i kassan.
  • Din webbläsare accepterar inte cookies.

Lösningar:

  • Kontrollera att din webbläsare har Javascript aktiverat (detta hittar du under webbläsarens inställningar).
  • Kontrollera att din webbläsare accepterar cookies (även detta hittar du under webbläsarens inställningar).
  • Prova en annan webbläsare. Vi rekommenderar Mozilla Firefox eller Google Chrome.

Om problemet kvarstår eller om du inte har möjlighet att byta webbläsare är du varmt välkommen att ringa till oss för att få din beställning manuellt inlagd. Observera att vi endast kan erbjuda faktura som betalningsalternativ vid order via telefon och en faktureringsavgift på 29 kr tillkommer.

Om du får ett felmeddelande i kassan vid kortbetalning (efter att du fyllt i dina kortuppgifter) kan detta bero på följande:

  • Dina kortuppgifter fylldes inte i korrekt.
  • Ditt kort är inte anslutet till någon av säkerhetstjänsterna (Verified by Visa & MasterCard SecureCode).
  • Ditt kort saknar täckning.
  • Ett tillfälligt fel i kortbetalningsmodulen.

Lösningar:

  • Kontrollera att dina kortuppgifter är ifyllda korrekt.
  • Kontrollera att kortet har täckning.
  • Använd ett annat betalkort.
  • Prova ett annat betalningssätt - faktura eller delbetalning.
  • Om punkt 1-3 ovan inte fungerar efter upprepade försök, avvakta och prova igen senare, eller välj ett annat betalningssätt.

Hur gör jag för att handla hos er?
För att lägga en beställning klickar du först på den produkt du vill beställa. Då kommer du till produktsidan där du väljer storlek/färg (om detta behövs), sedan klickar du på "Köp". Produkten hamnar nu i kundvagnen som du finner längst upp till höger på sidan. Där kan du se antal varor samt den totala summan av din beställning. Nu kan du välja att fortsätta lägga till produkter i kundvagnen, eller gå direkt till kassan genom att klicka på "Till kassan". I kassan fyller du i dina uppgifter samt väljer betalningsalternativ och slutför din beställning.

Hur vet jag att min beställning gått igenom?
Du kommer att få en orderbekräftelse till den epost-adress du angivit strax efter att du slutfört din beställning.

Måste jag registrera mig på er sida för att kunna göra en beställning?
Nej. När du kommer till kassan och fyller i dina uppgifter kan du välja att spara dessa om du vill, detta är till för att underlätta för dig nästa gång du handlar hos oss, eftersom du då bara behöver logga in och du slipper fylla i alla dina uppgifter en gång till. Detta är helt frivilligt. Om du väljer att spara dina uppgifter har du dessutom möjlighet att se din orderhistorik samt orderstatus på aktuella beställningar.

Varför måste jag ange ett mobilnummer i kassan? Jag har ingen mobiltelefon.
Mobilnumret behövs för att du ska kunna få en SMS-avisering när ditt postpaket har nått ditt lokala utlämningsställe och är klart för avhämtning. Om du inte har en mobiltelefon går det bra att skriva in ett vanligt telefonnummer i fältet - vi ser detta och då sker avisering antingen via epost eller vanligt brev istället. Uppgiften om mobilnummer i kassan är obligatorisk för att underlätta för både er och oss.

Kan jag beställa på telefon?
Det går alldeles utmärkt att beställa på telefon 0727-16 88 48  om du inte har möjlighet att göra det via webben. Observera att vi endast kan erbjuda faktura som betalningsalternativ när en order görs över telefon, och en faktureringsavgift på 29 kr tillkommer.

Vad är fraktkostnaden?
Vi tar ut en fraktavgift på 29 kr, men när du handlar för minst 500kr bjuder vi på fraktkostnaden. Alltså, fri frakt vid köp över 500kr.

Hur betalar jag?
Du kan välja att betala med kort eller faktura. Vi tar inte ut några extra avgifter vid kortbetalning, och din betalning genomförs direkt. Väljer du faktura tar vi ut en faktureringsavgift på 29 kr, och du har 14 dagar på dig att betala fakturan från det att din försändelse har skickats från oss.

När jag betalar med betalkort får jag ett felmeddelande, vad beror detta på?
Det kan finnas många orsaker till att ett kortköp nekas. Kontrollera först och främst att du har fyllt i dina kortuppgifter korrekt. Det kan också bero på ett tillfälligt systemfel hos DIBS kortbetalningsmodul, detta brukar vanligtvis lösa sig inom några timmar. Vänta alternativt till nästa dag om problemet kvarstår. Ditt kortköp kan även nekas om ditt kort inte är anslutet till Verified by Visa eller MasterCard SecureCode. Kontakta oss gärna på telefon 0727-16 88 48 eller skicka ett mail till info@salongludmila.se om du upprepade gånger inte lyckats genomföra ditt köp.

Vad är Verified by Visa och MasterCard SecureCode?
Verified by Visa och MasterCard SecureCode är en relativt ny säkerhetstjänst som används vid kortbetalningar på internet. Säkerhetstjänsten innebär att du utöver dina vanliga kortuppgifter även måste uppge en personlig kod som du själv valt, eller som genereras när du gör ditt köp och använder en särskild dosa till ditt betalkort. Det är numera obligatoriskt att ha sitt kort anslutet till denna säkerhetstjänst för att kunna handla hos många internetbutiker (för din egen säkerhet). För att ansluta ditt kort kan du gå in på din banks hemsida, eller gå till ditt lokala bankkontor för att få veta mer. Observera att ditt köp kan nekas om ditt kort inte är anslutet till säkerhetstjänsten.

Hur fungerar Payson Faktura?
När du väljer att betala med faktura aktiverar vi denna när din order packas och då kommer den till din e-postadress. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan. När du betalar fakturan kan du välja att betala hela beloppet direkt eller att dela upp din betalning. Du fyller själv i hur mycket du vill betala på fakturan. Väljer du att delbetala kommer du att få en ny faktura från Payson med det resterande beloppet efter att du har gjort din första betalning. Observera att det tillkommer en faktureringsavgift på 19 kr samt ränta för varje ny faktura du får.

När levereras min beställning efter att jag har lagt en order?
Din beställning skickas vanligtvis från oss inom 1-3 vardagar. Om du lägger din beställning på förmiddagen kan vi i vissa fall få iväg din beställning samma dag. Om en vara du beställt är en beställningsvara kan det dröja 3-6 vardagar. Om det av någon anledning dröjer extra länge innan vi kan skicka din beställning kommer vi att kontakta dig via epost.

Hur levereras min beställning?
Din beställning skickas med posten som brev, eller varubrev (en spårbar leverans) eller postpaket (vid större beställningar). När ditt postpaket är framme kommer du att få en avisering via sms eller epost med en kod som du ska uppge när du hämtar ut ditt paket. Kom ihåg att ta med dig legitimation. Du får brev/varubrev direkt i din brevlåda, men om brev/varubrev är för stort skickas det istället till ditt närmaste utlämningsställe och du får en avisering via SMS.

Hur lång är leveranstiden?
Postens leveranstid är vanligtvis 1-3 dagar. Bor du långt norrut i landet kan leveransen ibland ta upp till 4-5 dagar.

Hur lång tid har jag på mig att hämta ut mitt postpaket?
När ditt postpaket har kommit fram till utlämningsstället ligger det kvar i 14 dagar. Om du inte hämtar ut det inom denna tidsperiod skickas paketet tillbaka till oss. Om ett paket inte avhämtas och automatiskt skickas tillbaka till oss kommer vi att kontakta dig via epost för att kontrollera så att du är medveten om detta. Är det så att du av någon anledning inte har kunnat hämta ut ditt paket (exempelvis pga att du inte fått någon avisering) men fortfarande vill ha din order kommer vi självklart att skicka paketet igen.
 

Jag har inte fått någon avisering via sms eller mail, vad beror detta på?
Att du inte har fått någon avisering beror oftast på att du fyllt i ditt mobilnummer eller din epostadress fel. Kontakta oss om du inte har fått någon avisering för att få ditt sändningsnummer så att du kan hämta ut ditt postpaket.

Jag har inte fått varan/varorna som jag beställt - varför?
Varan kan vara tillfälligt slut eller helt slutsåld. Vi skickar alltid ut uppdateringar om din order till den epostadress som du angivit i kassan, därför är det viktigt att du kontrollerar din inkorg om du undrar vad som hänt med din beställning. Det är också viktigt att kolla i skräpposten eftersom vissa mail har en tendens att hamna där. När en produkt är tillfälligt slut skickas den så snart vi fått in den i lager igen. När en produkt är helt slutsåld ger vi dig oftast förslag på liknande produkter eller ger dig mått på närliggande storlekar i hopp om att det skulle kunna passa istället.

Om en produkt jag beställt inte passar, kan jag skicka tillbaka den till er för ett byte eller få pengarna tillbaka?
Ja. Observera att produkten måste vara helt oanvänd/oöppnad. När det gäller strumpor får du självklart ha provat dem, men de ska inte vara använda utöver detta. Förpackningen eller annan originalkartong får heller inte saknas eller vara alltför skadad. Om detta är fallet måste vi debitera dig i efterhand. Observera att det vid ett byte inte är 100% säkert att just den storleken du vill byta till finns tillgänglig. Om så är fallet har du möjlighet att byta till en helt annan produkt eller få dina pengar tillbaka. Returrätt gäller i 14 dagar efter att du mottagit varan.

Vad kostar returfrakten?
Om du vill göra en retur eller ett byte pga ånger eller liknande så är det postens avgifter som gäller och du står då själv för portot. Är du osäker på hur många frimärken som behövs kan du gå till ditt lokala utlämningsställe/postkontor och få hjälp. På Postens hemsida kan du även se portotabeller.

Hur går jag till väga för att skicka tillbaka en produkt till er?
Först och främst ska du kontakta oss genom att antingen skicka ett mail eller ringa till oss och tala om att du vill skicka tillbaka produkten - på så sätt vet vi att en retur är på väg. Packa din följesedel/faktura tillsammans med produkten. Tänk på att paketera försändelsen väl - tejpa inte direkt på produktförpackningen, och för att se till så att den inte skadas i leveransen bör du ha ett extra lager runt om förpackningen, exempelvis bubbelplast och skyddspapper, en påse eller en extra kartong. Tyvärr måste vi debitera en alltför skadad produktförpackning som beror på bristande packning. Kontakta oss om du har frågor om detta.

 

 

Returadressen är:

dinbutiq Salong Ludmila

Vasagatan 5

544 33 HJO


Hur sker återbetalning vid en retur?
Så snart vi har mottagit din retur återbetalas dina pengar. Har du betalat din beställning med kort returneras pengarna till ditt konto inom några dagar. Om du valde faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du meddelar oss om du betalade fakturan direkt när du fick din leverans eller inte. Om inte - då markerar vi fakturan som en retur hos Payson och du kan helt enkelt bortse från den. Om en betald Paysonfaktura krediteras via Paysons system återbetalas den till ditt Payson konto i slutet av månaden.


Har ni några fysiska återförsäljare runt om i Sverige?
Ja våra produkter finns hos Salong Ludmila i Hjo.

Vad menas med att en produkt är en beställningsvara?
Det betyder att det är en produkt som vi inte har i lager men som vi köper in från vår leverantör efter att en order har lagts på en produkt med denna status. Beställningsvaror skickas från oss inom 3-6 vardagar. Efter detta tillkommer även Postens leveranstid (oftast 1-2 dagar, 2-5 dagar långt upp i landet).

Vad händer om en produkt jag beställt visar sig vara slutsåld?
Om detta mot all förmodan skulle hända kommer vi att kontakta dig via epost eller telefon, och vi ger dig gärna förslag på liknande produkter som kan ersätta den slutsålda produkten.